Kisaraportti: Himos Trail 52km

Himos Trail 2018 on nyt kisattu. Treenit kyseistä kisaa varten tuntuivat menneen nappiin, sillä juoksu kulki melkolailla odotetulla tavalla, pienien vaikeuksien kautta maaliin, ja tällä kertaa podiumille asti. Tässä tuoreeltaan katsaus kisan tapahtumiin.

Kesäloman viikot tuli vietettyä melko ahkeraan lenkkipoluilla ja mikäs lenkkareiden pohjia on kulutellessa kun kelit ovat hellineet. Helteisen kuuma kesä pohjusti siis hyvin lämmönsietoa tämän vuoden Himos Trail -kisaa varten, koska kisapäivän kelistä muodostuikin lopulta melko kuuma pätsi. Aiemmassa kirjoituksessa kertoilinkin jo, minkälaista treeniohjelmaa olen yrittänyt tehdä ja siinä varsin hyvin onnistuinkin. Lauantaina sitten testattiin, oliko treeni mennyt perille.

Saavuimme Himokselle perheen kanssa jo perjantai-illaksi, kun tyttäremme juoksi Himos Kids-tapahtumassa. Jo viime vuodesta tutuntyylinen esterata kierrettiin tällä kertaa kaksi kertaa ja kovaa oli meno. Lapsia oli kaikki ikäluokat laskettuna melkein 200, joten vilinää ja vilskettä riitti. Hienosti tyttömmekin jaksoi juosta ja siinä kannustaessa kun yritti perässä pysyä, niin tosissaan sain itsekin juosta. Tyttären juoksun jälkeen kävin tekemässä vielä lyhyen verryttelylenkin Himoksen rinteillä, ottamassa samalla vähän tuntumaa reitin yhdestä uudistuksista. Lämminhän siinä tuli ja kaikki tuntui olevan kunnossa.

Kisa-aamuna olo ja mieli olivat virkeät, aamupala upposi hyvin ja ulkona satoi vettä.. No, eipä sitä kunnon vesisateeksi voinut kutsua, mutta jatkuvana olisi kastellut kyllä. Juoksukamat ylle, pieni “dropbagi” mukaan ja kevyellä lämppähölkällä vuokramökiltämme kisakeskukselle. Tunnelmaa alkoi keskuksella jo olla ihan kivasti, tuttujen kanssa moikkailtiin ja toivoteltiin tsemppejä. Kello 10.00 startissa lähtivät 52km ja 9km juoksijat sekä vähän meidän perään sitten vaellussarjalaiset. Kengännauhat kireälle, kohta mennään.

Kisaan

Kisaan lähdettiin kukin omin tavoittein. Ennalta en tiennyt kuinka kovaa porukkaa 52km juoksijoissa olisi ja toisaalta se oli oikein hyvä. Eipähän tarvinnut stressata yhtään. Juoksutoveri Heikki Salon kanssa siinä vähän ennakkoon juonittiin, että lähdetään tekemään yhdessä töitä. Haetaan sopiva vauhti ja edetään maltilla. Lähdön tapahduttua, kärkikaksikko-kolmikko lähti melko ripeällä tossulla liikkeelle ja kun ensimmäinen 1,5km noustaan käytännössä kokoajan ylämäkeen, hiukan siinä mietimme, lähtikö pojat liian kovaa – vai lähdimmekö me, kun yritimme perässä pysyä. Ensimmäisen nousun päällä kärki sitten jo katosikin näköpiiristä ja aloimme Heikin kanssa tekemään töitä kahdestaan. Taakse ei juuri vilkuiltu. Eka huolto, noin viidessä kilometrissä tuli yllättävän nopeasti vaikka sitä ennen oli tunkattu mäkeä ihan huolella. Sykkeet kävivät melko korkealla ja mietin, pitäisikö vähän rauhoitella. Ekaan huoltoon Heikki jäi napsimaan pikaisesti tarjottavia, minä jatkoin matkaa ja huitaisin vain geelin naamariin. Vilkuilin välillä taakse, jotta saisin Heikin taas mukaani. Pian mentiin taas kimpassa. Eka kymppi mentiin alle tuntiin ja kun Stravasta katselin dataa, “Projected finish time” olisi 5:36 paikkeilla. Hyvässä tahdissa siis oltiin.

Matkanteko siitä eteenpäin jatkui tosi hyvällä jalalla. Ero kärkeen tosin kasvoi koko ajan ja siinä vaiheessa tuumasimme kovien jätkien painelevan keulilla. Juoksimme sijoilla neljä ja viisi. Ekaa kertaa reitin uuteen “kisakeskuksen varvaukseen” tultiin hyvällä sykkeellä, ensin laskettelurinnettä alaspäin mutkitellen ja siitä suoraan jyrkkään pitkään ylämäkeen. Elettiin kilsoja 16-18, kun Heikki alkoi puhelemaan, että jalat eivät toimi. Voimat eivät riitä kiipeämään ja varmasti se vaikutti yleisestikin vauhtiin. Aistin Heikin puheista selvästi turhautumisen tunnetta ja yritin tsempata pysymään mukana. Lopulta teimme/tein ratkaisun, että jatkan matkaani itsekseen omaa vauhtiani. Perästä olisi tulossa tuttuja naamoja, joiden letkaan voisi liimautua. Ensimmäisen kierroksen viimeiset 7-8 kilsaa kulkivat minulla hyvin. Ei mitään ongelmia ja luukutin välillä helpoimmat pätkät ihan reipasta kyytiä. Ensimmäinen 26 kilsan kierros taittui ajassa n. 2t 38min – 2t 40min. Jostain syystä väliajat eivät minun kohdallani leimaantuneet, joten siinä oli kannustusjoukoillakin miettimistä olenko vielä kisassa vai keskeyttänyt. Numerolappujen kanssa oli jo alkumatkasta hiukan “teknisiä ongelmia”, joten siinä lienee syy. Silti, noin 5t 30min loppuajan vauhdissa olin.

IMG-20180818-WA0013.jpg
Puolivälin huollossa kerkesi antamaan haastatteluakin. Kuva: Tero Pelkonen

Toinen kierros lähti liikkeelle tuttujen kannustamana ja hyvällä jalalla. Kun taas siihen 1,5 kilsan nousuun tulin, otin sen tietoisesti rauhallisemmin. Mäen profiili on paikoin tosi jyrkkä, joten kävellen oli viisain edetä – kuten myös muutkin jyrkemmät nousut. Jalkoja piti säästellä, sillä edessä olisivat vielä se sama laskettelurinne sekä ns. “nelivetomäki”. Matka taittui suhteellisen hyvällä vauhdilla, välillä käytiin vitosen keskarissa ja allekin, mutta muutoin omalla hyvällä “ultravauhdilla”. Keli oli muuttunut todella lämpimäksi ja aukeilla paikoilla kuumuuden tunsi nahoissaan. Tällä kertaa olin viisaampi kuin Karhunkierroksella eli päässä oli hattu, join nesteitä enemmän ja muistin suolankin. Huoltopisteiltä, joita kisassa oli yhteensä yhdeksän kappaletta, join reilusti vettä ja söin suolakurkkuja ja sipsejä. Banaanit ja suklaakin maistuivat hyviltä. Huoltopisteiden toiminnasta ja kannustuksesta erityismaininta, sillä ne olivat ensiluokkaisia! Kiitos!

IMG-20180818-WA0010
Jyväskylä Trail Runnersien edustusta tsemppaamassa toiselle kierrokselle. Kuva: Tero Pelkonen

Viimeiselle kympille lähdetään tuon laskettelurinteen laskun ja nousun jälkeen ja oikeastaan tuossa vaiheessa alkoi tuntumaan matkan rasitus, eli noin maratonin jälkeen. Aiemmin muutamassa polkunousussa oikean jalan sisäreisi oli ilmoitellut kohta kramppaavansa ja toista kertaa kun nelivetonousuun tulin iski kramppi kunnolla. Puoliväliin tuota nousua kerkesin, kunnes oli pakko pysähtyä, alkaa venyttämään ja kaivelemaan suolapussia esiin. Ihan satavarma en ollut, auttaisiko pelkkä suola ja vesi, mutta parit kiteet pureskelin suussa ja vettä perään. Hiukan kramppikivusta hammasta purren nousin mäen ylös ja pakotin itseni juoksuaskeleille. Viidessä minuutissa kramppi oli tiessään ja jalka liikkui taas. Vielä toisenkin krampin sain ja samaan kohtaan hiukan ennen kisakeskuksen varvausta, mutta sekin taittui samalla reseptillä. Jokunen minuutti näissä toimenpiteissä kuitenkin paloi ja väkisin hiukan vauhtikin laski, mutta heti kun pääsin helpommalle alustalle, pystyin juoksemaan varsin hyvin. Lopulta viimeinen 4-5 kilometriä menivät ilman mitään kramppeja ja viimeisestä huollosta varuiksi pyysin vielä kaatamaan vettä päähäni.

Maaliin

Viimeiset kilometrit meni muiden sarjojen juoksijoita ohitellessa ja samalla tsemppaillessa. Oma juoksu kulki taas hyvin ja varsinkin kun viimeisessä huollossa sain kuulla olevani kisan kolmantena, sain mukavan lisäbuustin koipiini. Nyt voisi juosta säästelemättä loppuun, kunhan ei itseänsä teloisi. Takana olevista juoksijoista en tiennyt mitään, joten kävelyksi ei passaisi heittää mistään syystä.

Maaliin saavuin ajassa 5t 54min ja kisan kolmoseksi! Aivan mahtava tunne oli ylittää maaliviiva yleisön kannustaessa ja selostuksen samalla pauhatessa. Juoksu oli lähes täydellinen ja palkintosija mahtava lisäbonus. Kakkossijaan matkaa oli n. 30 minuuttia, johon minulla ei kyllä mahdollisuuksia olisi ollut ilman kramppejakaan.
Kisatoimitsijan haastattelun kautta juomaa naamariin ja palautumaan. Oma perhe, vanhemmat, appivanhemmat ja kavereita oli paikalla onnittelemassa ja kyselemässä tunnelmia. Huippufiilis!

IMG-20180818-WA0006
Maalisuoralla! Kuva: Heidi Hakonen

Yhteenvetoa:

  • Vauhdinjako meni ehkä vähän nurinpäin, mutta lopputulos silti siedettävä, keskisyke kisalle oli 151, joka on juuri aerobisen kynnykseni alapuolella. Alun vk2-sykkeet tasoittuivat hyvin kisan aikana sinne pk2-vk1-tasolle. Kovin paljon matalemmilla sykkeillä vauhtikin olisi todennäköisesti ollut hitaampi.
  • Kevyellä kantamuksella pääsee reippaammin. Lyhyet huoltopisteiden välit mahdollistivat ilman juomaliivin/repun kanssa juoksemisen
  • Ainoa juomapullo oli 250ml Salomonin lötkö kädessä, jota täytin ekalla kierroksella parilta viimeiseltä huoltopisteeltä ja toisella kiekalla sitten tiheämpään. Lisäksi vesimukillisia meni varsinkin tokalla kierroksella melko reippaasti. Arvioitu nesteenkulutus oli 2,5 – 3,0 litraa + extramukillisia tokan kierroksen huolloissa.
  • Energioiksi riitti 7 geeliä + merisuola + huoltopisteiltä sipsit, suklaa, suolakurkut ja banaanit. Geelit imaisin noin 30-40min välein. Energioiden riittämisen osalta ei mitään ongelmia.
  • Oikean sisäreiden kaksi kramppia hidastivat toisella kierroksella matkantekoa. Eka kramppi nelivetomäessä ja toinen vähän myöhemmin. Lisää suolaa ja vettä koneeseen ja krampit helpottivat suht nopeaan.
  • S-Lab Ultra -kengät toimivat todella hyvin. Yksi pieni rakonalku oikean jalan päkiässä näytti tulleen. Ei haitannut menoa ja ilmeisesti sukan ja pohjallisen väliin päässyt hiekka/mutakertymä oli tuon aiheuttanut.
  • Myös testikäytössä olevat Cébé- S´Track -juoksulasit olivat varsin mainiot. Pysyivät hyvin päässä, eivät huurtuneet ja koko suorituksen ajan näkyvyys pysyi hyvänä, myös varjoisissa paikoissa.

Kiitos kaikille minua kannustaneille, kisakumppaneille ja tottakai omalle perheelle ja vanhemmille kaikesta tuesta. Kiitos myös Himos Trail kisaorganisaatio älyttömän hienosti järjestetystä tapahtumasta ja reitistä, jälleen kerran. Ensiluokaista toimintaa kaikin puolin! Ensi vuonna uudestaan!

Onnittelut myös kaikille muillekin maaliin selviytyneille, matkasta riippumatta! Reitti on kova ja lämpöasteetkin olivat tällä kertaa mukana hiostamassa.

Tästä syksy jatkuu treenien kohdentuessa Kolin Vaarojen Maratonille, jossa juoksen 130km. Välissä saattanen juosta joitain lyhyempiä kisoja, mm. Finlandia marathonin puolikkaan. Katsotaan nyt.

Hyvää syksynalkua toivotellen,

Jani

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s